Wanneer je als beleidsmaker, toezichthouder, communicatieadviseur of uitvoerder te maken hebt met een doelgroep die uit bedrijven bestaat, helpt deze tool je bij het maken van een gedragsanalyse. Het biedt je een gestructureerde werkwijze en concrete handvaten bij het onderzoek naar je doelgroep. Zo ben je beter toegerust om passende interventies te ontwikkelen. Door stapsgewijs de vragen te beantwoorden, komt de gedragsanalyse tot stand. De tool bevat ook een kleine database van uitgeteste interventies onder de doelgroep bedrijven. Deze database zal na verloop van tijd worden aangevuld met nieuwe studies.
Waarom deze tool? Bijna al het beleid draait om gedragsverandering. De gedragswetenschappelijke literatuur gaat vooral over het gedrag van individuen. Beleid richt zich ook op bedrijven. Deze tool heeft tot doel om de bestaande gedragswetenschappelijke kennis over gedragsverandering bij bedrijven te ontsluiten.
Het maken van een goede gedragsanalyse kost tijd. Ook met behulp van deze tool. Je zult merken dat je niet alle gestelde vragen in één keer kunt beantwoorden. Soms zul je tussentijds aanvullend onderzoek moeten doen naar je doelgroep om de vragen goed te kunnen beantwoorden. Neem hiervoor de tijd en voorkom dat je naar vroegtijdige conclusies springt. De tool gaat ervan uit dat je al een stevige gedragswetenschappelijke kennisbasis hebt.
Meer weten? Heb je vragen of opmerkingen over de tool 'gedragsverandering bij bedrijven'? Mail deze dan naar Thomas Dirkmaat via binnl@minezk.nl.
Start de tool
--- Veelgestelde vragen
Hieronder vind je een lijst met veelgestelde vragen. Mocht jouw vraag er niet tussen staan, stuur dan een mail naar binnl@minezk.nl.
Hoe werkt de tool?
Hoe maak je een project aan? Allereerst maak je een account aan met je emailadres. Vervolgens kun je een project aanmaken. Binnen een account kun je meerdere projecten aanmaken. Wanneer je inlogt met je emailadres en wachtwoord krijg je een overzicht te zien van alle projecten die je hebt aangemaakt.
Waar vind ik de instructie en toelichting op de gebruikte iconen in de tool zelf? Wanneer je voor de eerste keer in de tool inlogt krijg je een instructie en toelichting op de gebuikte iconen te zien. Deze informatie kun je altijd terughalen. Wanneer je in een project werkt, zie je links onderin een uitklapmenu naar alle stappen. Klik hierop. En klik vervolgens op het vraagtekensymbool rechts onderin. NB. In de eerste stappen van de tool tref je ook informatieblokken aan met informatie over de werking van de tool.
Welke vragen komen in de tool aan bod? In dit PDF-bestand vind je een overzicht van alle vragen die in de tool aan bod kunnen komen. Je zult nooit al deze vragen krijgen. Afhankelijk van je keuzes in de tool kom je sommige vragen wel of niet tegen.
Ik heb zelf geen stevige gedragswetenschappelijke kennisbasis, wat nu?
Wil je als beleidsmaker, toezichthouder of uitvoerder aan de slag met deze tool, dan raden we aan contact op te nemen met de contactpersoon van jouw organisatie. Hij of zij kan je doorverwijzen naar een collega met een stevige gedragswetenschappelijke kennisbasis die je kan helpen met jouw gedragsvraagstuk.
Op welke rapporten is deze tool gebaseerd?
Het Behavioural Insights Team (BIT) van EZK/LNV heeft in de periode 2016-2018 twee onderzoeken uitgezet om de beschikbare gedragswetenschappelijke kennis rondom gedragsbeïnvloeding bij bedrijven op een rij te zetten. In 2018 hebben PwC en de Rotterdam School of Management het rapport Applying behavioural insights in policies aimed at businesses opgeleverd. Dit rapport bouwt voort op het rapport Gedragsbeïnvloeding bij bedrijven van EY et al uit 2016. Een belangrijke conclusie is dat bedrijven op veel terreinen gevoelig zijn voor dezelfde afwijkingen (biases) van het rationale keuzemodel als individuen (zij het soms in mindere mate). Om het gedrag van bedrijven te beïnvloeden moet de overheid bij het ontwikkelen van een interventie en de keuze voor een leiderschapsstijl rekening houden met verschillen tussen archetype bedrijven, hun interne en externe stakeholders, de aanwezige vertrouwde bronnen, de uitgangspositie van het bedrijf en hun gedragsbepalende factoren en waarden.
Kan ik deze tool ook gebruiken voor het analyseren van het gedrag van organisaties die geen bedrijven zijn?
De rapporten waar de tool op gebaseerd is gaan over gedragsverandering bij bedrijven. De tool is ook niet getest met andere doelgroepen dan bedrijven. Gegeven deze kanttekening vermoeden we dat er genoeg parallellen zijn waardoor het interessant kan zijn om deze tool te gebruiken bij het analyseren van het gedrag van organisaties die geen bedrijf zijn. Deze toepassing is nadrukkelijk wel voor eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.