De projectenbank biedt een overzicht van projecten binnen de (rijks)overheid waarbij gedragsinterventies wel of niet werkten. Zo kun je op eenvoudige wijze inspiratie opdoen en in contact komen met mensen die met vergelijkbare projecten bezig zijn.
Onderzocht is het effect van een betaalherinnering per sms op het gedrag van meer dan 34.000 klanten. Het aandeel klanten dat te laat betaalde daalde met meer dan 20 procent door het versturen van één sms-herinnering. Lees meer over Minder gebruikers van 'Buy Now, Pay Later' met aanmaningskosten
In een grootschalig experiment onderzochten we welke (combinatie) van interventies effectief zijn om duurzame bezorgkeuzes te stimuleren. Het toepassen van een default in combinatie met een andere gedragstechniek leidt tot tweemaal zoveel duurzame bezorgkeuzes bij vier grote Nederlandse webshops. Lees meer over Duurzamere bezorgkeuzes door webshopklanten
Niet alle UWV-cliënten met een WW-uitkering plaatsen hun cv op werk.nl. Helpt het om hun een herinneringsbericht te sturen in hun persoonlijke Werkmap en een sms’je? Ja, dan zetten 5 keer zoveel cliënten hun cv online, in vergelijking tot cliënten die geen herinnering krijgen. Lees meer over Meer cv’s op werk.nl
Een campagne is ingezet om jongeren te stimuleren de inhaalvaccinatie tegen het Humaan Papillomavirus (HPV) te halen. De campagne slaagt erin om kennis over HPV te vergroten, het gesprek erover te bevorderen én om jongeren zich te laten vaccineren. Lees meer over Jongeren halen de HPV-vaccinatie
In dit experiment is de informatie op de WBSO-website duidelijker en persoonlijk relevanter gemaakt voor ondernemers. Ook werd de call-to-action zichtbaarder. Het onderzoek liet zien dat ondernemers zich vervolgens vaker gingen oriënteren op de WBSO en dat ze de informatie beter lazen. Lees meer over Nieuwe aanvragers fiscale regeling voor innovatie
Via een online experiment deed de ACM onderzoek naar onvolledige prijsopgaven. Hieruit bleek dat een website met onvolledige prijzen meer onduidelijkheid veroorzaakt, meer moeite met kiezen, minder vertrouwen geeft en het gevoel van misleiding vergeleken met een website met transparante prijzen. Lees meer over Volledige prijsinformatie voor consumenten
Waarom voldoen mensen niet aan de meldplicht om veranderingen in hun inkomen op tijd doorgeven aan de Dienst Toeslagen? En welke interventies kunnen dat verbeteren? Een aangepaste brief vanuit UWV en een extra webpagina bij Dienst Toeslagen brachten hier geen significante verandering in. Lees meer over Inkomenswijziging tijdig doorgeven aan Toeslagen
Een brief naar studenten met een studielening die een aanvullende beurs hebben gekregen, vergroot de kans dat ze hun lening naar beneden bijstellen. Er waren significant meer aanpassingen van de lening dan onder studenten die geen brief kregen. Lees meer over Bewust lenen onder studenten
Om laaggeletterden met Nederlands als moedertaal te bereiken is de campagne ‘Doe meer met taal’ gestart. Na afloop voelen mensen uit de doelgroep zich gemotiveerder om hun taalvaardigheid te vergroten. Daarnaast ondernemen ze vaker actie, bijvoorbeeld door thuis met taal aan de slag te gaan. Lees meer over Hoe kun je laaggeletterden helpen taalvaardigheid op te doen?
Gaan mensen vaker hun belastingaangifte correct indienen als ze vooraf of achteraf een bedankje krijgen? Uit analyses komt naar voren dat bedankjes geen effect hebben op de zogeheten compliance. Lees meer over Correct en tijdig belastingaangifte doen
Ontbreekt jouw project in dit overzicht? Laat het ons weten! Project indienen
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.