Er is een online campagne uitgevoerd om pas-afgestudeerden te wijzen op de regels voor stage na opleiding en op de mogelijkheid om melding te doen van onderbetaling. De advertenties met gedragsinzichten werden significant vaker aangeklikt dan de advertentie zonder gedragsinzichten.
Uit onderzoek van Inspectie SZW blijkt dat net-afgestudeerden niet voldoende op de hoogte zijn van de regels voor stage ná een opleiding. Hierdoor worden zij mogelijk onderbetaald. En komen zij niet voor zichzelf op en/of doen zij geen melding van mogelijke onderbetaling bij Inspectie SZW.
Er is een campagne ontwikkeld voor LinkedIn, Facebook en Instagram om pas-afgestudeerden te informeren over de regels voor stage na opleiding. Advertenties met en zonder gedragsinzichten verwezen naar meer informatie over de regels en naar de mogelijkheid om onderbetaling te melden op de website van Inspectie SZW. Gedragstechnieken die zijn ingezet:
Zes verschillende advertenties zijn gericht uitgezet op LinkedIn, Facebook en Instagram. Dit gebeurde gericht bij leeftijdsgroepen en in sectoren waar dit probleem veel speelt. De advertenties zijn binnen die doelgroep random uitgezet, in dezelfde aantallen en met dezelfde timing. De populaties zijn vergelijkbaar. Er zijn drie verschillende teksten gebruikt: met gedragsinzichten, met deels gedragsinzichten en zonder gedragsinzichten. Ook zijn twee verschillende afbeeldingen gebruikt: een zakelijke en een ludieke. Het doorklikpercentage van de verschillende advertenties naar de website van Inspectie SZW is berekend met het statistiekprogramma PIWIK.
Uit analyse blijkt dat de toepassing van de gedragsinzichten effect heeft, zowel in de teksten van de advertentie als in de afbeeldingen. Meer pas-afgestudeerden bezoeken de site. Advertenties met teksten gebaseerd op gedragsinzichten, hebben een significant hoger doorklikpercentage dan advertenties met teksten waarin geen gedragsinzichten zijn verwerkt. Ook heeft de advertentie met de ludieke afbeelding een significant hoger doorklikpercentage dan de advertentie met de meer zakelijke uitstraling (beide bij de tekst met gedragsinzichten). Dit bevestigt onze hypothese dat de advertentie met de tekst met gedragsinzichten en de ludieke afbeelding het hoogste doorklikpercentage zou halen.
Als meer afgestudeerden de regels kennen, zijn ze beter in staat om voor zichzelf op te komen en/of melding te maken van mogelijke onderbetaling bij Inspectie SZW. Hierdoor neemt misbruik van stage na opleiding af en wordt oneerlijk werk tegengegaan.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.