Gezonde lunches militairen

ProfielfotoJoost Loef 28-09-2020

Het ministerie van Defensie en het Gedragslab hebben verschillende interventies ontwikkeld om militairen in de kantine te verleiden tot gezonde keuzes. Nudging via dienbladen in combinatie met een korting leidt tot meer fruitverkopen.

Onderwerp

Gezondheid
Voeding

Betrokken overheidsorganisatie(s)

Dienst Publiek en Communicatie (DPC)
Ministerie van Defensie

Gebruikte gedragstechnieken

Geheugensteuntjes
Opvallendheid
Overig

A-selecte toewijzing aan condities?

Nee

Kanaal interventieconditie(s)

Overig

Aanleiding: militairen kunnen gezonder eten

Defensie vindt het belangrijk dat militairen gezond eten. Dat is goed voor hun inzetbaarheid, zowel op korte als lange termijn (bij terugkeer in de maatschappij). In de praktijkkopen militairen meer wit brood dan bruin brood en houden ze meer van kroketten danvan salades. Militairen kunnen dus gezondere keuzes maken tijdens de lunch. Defensieheeft daarom het Gedragslab (een interdepartementaal team van communicatieadviseursmet gedragsexpertise) gevraagd om een strategisch advies met concrete interventies.            

Interventie: nudging via dienbladen, in combinatie met een prijskorting

De dienbladen in één van de bedrijfsrestaurants van Defensie zijn voorzien van stickers waarop groente en fruit staan afgebeeld. De sticker fungeert als prime en suggereert een plaats op het dienblad waar je groente en fruit op kunt leggen. Dit is gedaan naar analogie van een apart vak voor groente en fruit in boodschappenwagentjes waarmee in supermarkten is geëxperimenteerd. Dit is gecombineerd met een actiekorting voor rauwkost en handfruit.

Afbeelding: Sticker op dienbladen
Afbeelding: Kortingsactie in kantine

Methode: praktijkexperiment

De verkoop van rauwkost en fruit is bijgehouden met kassagegevens. Er is vooraf gemeten en tijdens de interventie op twee locaties: de testkazerne en een vergelijkbare controlekazerne.

Resultaat: meer fruitverkopen

De kassagegevens laten zien dat de interventie leidt tot een flinke stijging van het percentage transacties waarbij fruit verkocht wordt. In de testkazerne stijgt dit van 9,5% in de weken voorafgaand aan de interventie naar 15,3% tijdens de looptijd. In de controlekazerne blijven de fruitverkopen min of meer stabiel (13,6% versus 15,7%). Voor rauwkost was er geen effect. Onderzoek onder de doelgroep wijst erop dat dit te maken kan hebben met de (on)aantrekkelijkheid van het product.

Figuur: Percentage lunches met fruit in twee kazernes

Impact: cateraar volgt adviezen gedragslab op

De adviezen van het Gedragslab zijn door Paresto, de cateraar van Defensie, gebruikt in hun aanpak gericht op gezonde voeding in bedrijfsrestaurants.

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen