Klimaatpsychologische inzichten toepassen op gedragsinterventies voor duurzame mobiliteit

In dit onderzoek is gekeken naar hoe inzichten uit de klimaatpsychologie toegepast kunnen worden bij de ontwikkeling van gedragsinterventies in het domein van duurzame mobiliteit (doelgedragingen: minder vliegen en het wegdoen/niet aanschaffen van een eigen auto).

Aanleiding

Om interventies op het gebied van duurzame mobiliteit te verbeteren is het interessant om te kijken naar hoe generieke klimaatpsychologische inzichten toegepast kunnen worden op concrete casussen in combinatie met bestaande gedragsverandering tools zoals het Behaviour Change wheel. In dit geval is de casus het verminderen van het aantal vluchten en het reduceren van autobezit. 

Doelgroep

Mensen die autorijden en/of vliegen.

Opzet

Eerst is er achtergrondonderzoek gedaan naar de doelgedragingen van verminderd vliegen en autobezit. Vervolgens is er een gedragsanalyse gedaan met behulp van het Behaviour Change Wheel (BCW) over verminderd vliegen en autobezit. 

Resultaat

De gedragsanalyse levert twee volledig ingevulde versies van het BCW op. Hieruit blijkt dat opportunities en motivations een grotere rol spelen dan capability. Eerst worden er interventie ideeën gegeven voor beide doelgedragingen. Daarnaast worden er aanbevelingen gegeven voor de toepassing: 

  • Gebruik klimaatpsychologische inzichten om bestaande gedragsverandering tools te complementeren
  • De drie paden van minderheidsinvloed te faciliteren
  • Reactantie omarmen en gebruik te maken van het radical flank-effect

Interventie ideeën die zijn bedacht voor verminderd vliegen (niet getest of uitgevoerd): 

  • Feedback berichten op websites van trein en busbedrijven
  • Multi-search website
  • Postercampagne
  • Influencer videos
  • Flight-free challenge
  • Emissions tacking app

Interventie ideeën die zijn bedacht voor verminderen autobezit (niet getest of uitgevoerd): 

  • Emissions tracking app 
  • Car-free challenge
  • Postercampagne
  • Influencer videos 

Meer informatie

Deze gedragsanalyse is uitgevoerd door een stagiair van het Behavioural Insights Team (BIT) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

 

Afbeeldingen

Bekijk ook

Cookie-instellingen