Het bevorderen van coöperatief autodelen (iemand deelt een auto met (een paar) buren)

Eline Steenhuisen

Dit onderzoek bekijkt welke factoren invloed hebben op de beslissing om coöperatief te gaan autodelen. De belangrijkste resultaten zijn: een positieve houding ten opzichte van autodelen leidt tot een grotere intentie om het te doen. Deze houding wordt beïnvloed door drie factoren.

Aanleiding

Met een stijgend aantal auto’s in Nederland en de openbare ruimte waarvan 50% wordt gebruikt voor het faciliteren van autogebruik staat Nederland voor de uitdaging om autobezit terug te dringen om zo meer ruimte te creëren. Autodelen is een manier om aan beide problemen te werken. Een minder bekende vorm is coöperatief autodelen. Dit houdt in dat iemand een auto deelt samen met een paar buren.

Doelgroep

Mensen met een lager inkomen en zonder auto in Nederland.

Opzet

Het onderzoek vond in de gemeente Den Haag plaats. De doelgroep bestond uit inwoners die wel interesse hadden in coöperatief autodelen (ze hadden een Webinar bijgewoond) maar die dit uiteindelijk niet zijn gaan doen. Er zijn allereerst meer dan 10 kwalitatieve interviews uitgevoerd. Een online onderzoek is daarna uitgevoerd om het model met gedragsfactoren vanuit de literatuur en interviews te testen. Uit dit online onderzoek kwam een nieuw model met alleen de significante voorspellers, en er werd advies gegeven.

Resultaat

  • Een positieve houding richting autodelen blijkt een significante voorspeller te zijn voor de intentie om te gaan autodelen. Hoe positiever de houding richting autodelen, hoe groter de intentie om te gaan autodelen.
  • Deze positieve houding blijkt voorspeld te worden door drie factoren:
  1. de mate van het geloof dat andere gebruikers zich aan regels houden;
  2. dat autodelen zorgt voor minder geparkeerde auto’s en;
  3. dat autodelen onhandig is. De houding richting autodelen was positiever hoe meer deelnemers geloofden dat andere gebruikers zich aan regels zouden houden en dat autodelen zorgt voor minder geparkeerde auto’s.
  • De houding richting autodelen was minder positief hoe meer ze geloofden dat autodelen onhandig is. Het geloof dat autodelen onhandig is wordt volgens de resultaten alleen voorspeld door de verwachtte beschikbaarheid van een deelauto. Iemands geloof dat autodelen onhandig is, is dus hoger hoe minder ze verwachten dat een deelauto beschikbaar is.

Op basis van deze resultaten werden een aantal adviezen gegeven om mee te nemen bij het ontwerpen van interventies:

  • Maak duidelijk dat de beschikbaarheid van een deelauto in de praktijk bijna nooit een probleem is
  • Blijf aangeven dat autodelen voordelig kan zijn, goed voor het klimaat is en dat het meer ruimte creëert in de stad
  • Richt je bij het opstarten van nieuwe autodeelgroepen op OnzeAuto

Meer informatie

Deze gedragsanalyse is uitgevoerd door Behavioural Insights Team (BIT) van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) in samenwerking met de Gemeente Den Haag.

Afbeeldingen

Bekijk ook

Cookie-instellingen