Hoe overtuig je bedrijven dat ze internationaal moeten ondernemen in het land waar jij werkt en woont? Simpelweg omdat ze het verschil kunnen maken en er opdrachten in het verschiet liggen? En hoe houd je rekening met gevoeligheden in het gastland? Economische diplomatie, business development, marketing, branding, koude acquisitie, is dat een taak van de overheid?
Buitenlandse Zaken heeft sinds twee jaar vijf nieuwe functies, regional business developers, in economisch interessante regio’s. Ze werken vanuit Lima, Abu Dhabi, Lagos, Singapore en Kopenhagen. Het doel is om meer business te genereren voor Nederlandse bedrijven. Entius is een van de vijf en werkt vanuit Kopenhagen voor zeven ambassades. Het is belangrijk dat ze weet wat Nederland kan én wat hier in de regio gebeurt. Hoe ze dat doet, met wie ze samenwerkt om de individuele targets te behalen die ze heeft meegekregen, deelt ze graag tijdens de sessie.
Over de spreker
Na beleidsfuncties bij Defensie en Economische Zaken begon Entius in 2007 bij het agentschap EVD. Als manager van een multicultureel team heeft ze nieuwe programma’s ontwikkeld voor clusters van bedrijven met een internationale ambitie. In 2014 stapte ze over naar Buitenlandse zaken om vernieuwing van economische diplomatie door te voeren en sinds de zomer van 2015 is ze zelf onderdeel van een ‘pilot’ van deze vernieuwing.
In de functie van Regional Business Developer heeft Entius vanuit Kopenhagen een verbindende functie tussen de 7 posten in de regio (intern) en bedrijven en kennisinstellingen in Nederland (extern). Entius besteedt veel tijd aan communicatie (zowel actief als luisterend), vraag zichzelf regelmatig af waar haar toegevoegde waarde ligt en stelt duidelijke grenzen aan wat ze wel en niet kan leveren. Ze zoekt continue naar een balans tussen interne- en externe zichtbaarheid.