Beïnvloedt armoede de ontwikkeling van het kinderbrein? In deze sessie wordt eerst een overzicht gegeven van wetenschappelijke studies op dit gebied. Vervolgens bespreken we in hoeverre inzichten uit de neurowetenschappen relevant kunnen zijn bij het vormen van beleid, in het bijzonder beleid gericht op het verminderen van armoede.
Over de spreker
Momenteel is Stallen werkzaam als universitair docent aan de Universiteit Leiden en senior onderzoeker bij het lectoraat Armoede Interventies aan de Hogeschool van Amsterdam. Zij doet onderzoek naar de psychologische processen die ten grondslag liggen aan gedrag en combineert daarvoor methoden uit verschillende disciplines, waaronder de neurowetenschappen, psychologie en economie. Centraal in haar werk staat het verbinden van wetenschap en praktijk. Stallen is afgestudeerd in de Cognitieve Wetenschappen aan de UvA en gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij werkte als postdoctoraal onderzoeker bij Stanford University in de Verenigde Staten en bij het Donders Institute for Brain, Cognition and Behavior aan de Radboud Universiteit Nijmegen.