Veldexperimenten zijn een essentieel onderdeel van evidence based beleid maken en uitvoeren. Maar veldexperimenten worden vaak ook gezien als praktisch onhaalbaar en/of onwenselijk. In deze deelsessie vertellen de Jonge en van Wolferen over de veldexperimenten die zij voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) opzetten en uitvoeren.
Waarom zijn veldexperimenten zo belangrijk? Hoe ziet een goed experiment er uit? Wat zijn valkuilen die je moet vermijden? En waarom vinden wij niet experimenteren veel spannender dan wel experimenteren?
De Jonge en van Wolferen geven veel praktische voorbeelden en vertellen over eigen werk op het gebied van aflossingsvrije hypotheken en consumptief krediet. Ook werken ze met een casus, zodat deelnemers kunnen oefenen met het ontwerpen van een veldexperiment.
Over de sprekers
Zowel De Jonge als Van Wolferen werken in het team Consumentengedrag van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Daar doen ze onderzoek naar het financiële beslisgedrag van consumenten, door bijvoorbeeld het opzetten van veldexperimenten. Ook zijn ze de ontwerpers en docenten van een opleiding Toegepaste Gedragswetenschappen.
Patricia de Jonge
Job van Wolferen