BIN NL-lezing co-creatief gedragsinterventies ontwikkelen: waarom mensen betrekken die zelf niet goed weten waarom ze iets doen?
Als je gedrag wilt veranderen, moet je goed begrijpen wat de drijfveren en belemmeringen zijn van de doelgroep. Maar mensen kunnen dat zelf niet altijd goed aangeven. Toch wil je dat de doelgroep waar het om gaat gedurende het hele traject van gedragsanalyse tot interventies ontwikkelen en uitrollen wel centraal blijft staan. Hoe doe je dat? Die vraag heeft het gedragsteam van de Dienst Publiek en Communicatie zichzelf gesteld en samen met social design bureau Muzus zijn we in 2023 aan de slag gegaan om te kijken hoe we de doelgroep op meer momenten en verschillende manieren bij het gedragsveranderingstraject kunnen betrekken. In deze online lezing gaan we in op hoe je co-creatie kunt inzetten om hieraan bij te dragen. We checken hoe jij denkt over het betrekken van de doelgroep, vertellen meer over co-creatie, laten daar concrete voorbeelden van zien uit onze praktijk (o.a. stimuleren HPV vaccinatie, verminderen lerarentekort) en hoe dit zorgt voor een waardevolle aanvulling op de gebruikelijke aanpak via CASI (Communicatie Activatie Strategie Instrument).
Sprekers
Joost Loef werkt als senior adviseur gedrag en communicatie bij de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het Ministerie van Algemene Zaken en maakt deel uit van het DPC gedragsteam. Hij begeleidt gedragsprojecten en adviseert over de toepassing van gedragsinzichten in communicatie voor diverse ministeries en uitvoeringsorganisaties. Ook is hij verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van het Communicatie Activatie Strategie Instrument (CASI). Joost heeft een achtergrond als marktonderzoeker.
Roos van den Wijngaard werkt als adviseur gedrag en communicatie bij de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het Ministerie van Algemene Zaken en maakt deel uit van het DPC gedragsteam. Zij begeleidt gedragsprojecten en adviseert over de toepassing van gedragsinzichten in communicatie voor diverse ministeries en uitvoeringsorganisaties. Roos is opgeleid als neurowetenschapper.
Martijn Bemelmans werkt als adviseur gedrag en communicatie bij de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het Ministerie van Algemene Zaken en maakt deel uit van het DPC gedragsteam. Hij begeleidt gedragsprojecten en adviseert over de toepassing van gedragsinzichten in communicatie voor diverse ministeries en uitvoeringsorganisaties. Martijn is opgeleid als sociaal psycholoog.
Neele Kistemaker is directeur en oprichter van social design bureau Muzus. Ze heeft jarenlange ervaring op het vlak van co-creatie en behoefteonderzoek met moeilijk-bereikbare doelgroepen en in allround social innovatie. Neele heeft Muzus opgericht vanuit de passie om te ontwerpen voor en met mensen in kwetsbare posities. Dat het betrekken van ontwerpers maar vooral ook échte mensen in beleids- en gedragsprojecten gemeengoed aan het worden is, vindt zij één van de beste ontwikkelingen van deze tijd!
Praktische informatie