Het is weer zo ver…tijd om elkaar als gedragsdeskundigen werkzaam bij verschillende rijsoverheidsorganisaties te ontmoeten, kennis uit te wisselen en vooral ook bij te praten. Na de geslaagde BIN NL-Lenteborrel vorig jaar, organiseren we op donderdag 25 mei een informele middag met als thema ‘doelgroep collega’. Wie zijn eigenlijk jouw collega-gedragsexperts? Wat kunnen we van elkaar leren? Hoe zet je jouw collega’s aan tot het gewenste gedrag? En lukt het ons gezamenlijk om in een middag tot één sociale norm te komen? Leuk als je erbij bent! Geef je op via dit formulier.
De bijeenkomst is fysiek en vindt plaats bij het ministerie van EZK in Den Haag.
Programma
- 12.30 uur inloop met lunchbuffet
- 13.00-15.00 uur werksessie ‘doelgroep collega’
- 15.30-16.30 uur experiment ‘Het goede doen – wat is dat eigenlijk?’ met Maarten Hoekstra, Head of ethics & awareness, ABN Amro bank
- 16.30 uur tijd om bij te praten met borrel en bites
Werksessie: gedragsinterventies met collega’s als doelgroep
Hoe zet ik mijn collega aan tot het gewenste gedrag? De doelgroep collega is heel laagdrempelig om interventies op los te laten of te testen; je proefpersoon zit bij wijze van spreken aan het bureau naast je. Toch verdwijnen veel van deze mooie inzichten onbesproken in lades en zo gaat waardevolle kennis verloren. In deze werksessie delen we onze leerpunten. Met maximaal 40 deelnemers duiken we in twee casussen:
- Hoe kunnen we zorgen dat onze collega’s flexplekken leeg achterlaten (geen “handdoekje leggen”) en
- Hoe kunnen we onze collega’s stimuleren tot goed digitaal archiveren (informatiehuishouding)?
Experiment: Het goede doen – wat is dat eigenlijk?
Het goede doen willen we allemaal, maar soms is dat best moeilijk. Hoe kom je er bijvoorbeeld achter wat het goede eigenlijk is als je te maken krijgt met een lastig maatschappelijk dilemma? En als je er al achter komt wat goed is, hoe word je het dan met elkaar eens in een groep met uiteenlopende meningen, expertises en achtergronden? Als hoofd ethiek bij ABN AMRO bank heeft Maarten regelmatig te maken met lastige dilemma’s en hij ontwikkelde zelf een nieuwe methode om hier mee om te leren gaan, genaamd Moral Positioning.
Tijdens dit experiment zal Maarten ons een actueel maatschappelijk dilemma presenteren en samen met ons binnen 1 uur een norm vormen op basis van zijn methode. Het zal een voor iedereen herkenbaar en concreet dilemma zijn waarbij maatschappelijke belangen op het vlak van klimaattransitie botsen met klantbelangen. Hij hoopt deelnemers optimistisch te maken over de mogelijkheden lastige dilemma’s samen te beslechten en verwacht dat hij op dit vlak ook veel kan leren van de deelnemers.
Aanmelden
Lijkt het jou ook leuk en zinvol om collega-gedragsexperts werkzaam binnen rijksoverheidsorganisaties te ontmoeten en zo verder kennis te maken met het Behavioural Insights Netwerk Nederland? Meld je dan aan via dit formulier.
NB. Past de gehele middag niet in jouw agenda? Geen probleem. Je bent van harte welkom om je ook alleen voor een of twee van de programmaonderdelen aan te melden.
Vragen?
Heb je nog vragen over het programma, neem dan contact op met Wilte Zijlstra, wilte.zijlstra@minbuza.nl. Voor overige vragen, kun je mailen naar binnl@minezk.nl of bellen met Manoe Mesters, 06 50 20 06 53.