Verschillende studies tonen aan dat Social Media Analysis aanknopingspunten biedt voor doelgroepsegmentatie en passende communicatie- en gedragsinterventies. Tijdens deze workshop ontdek je op welke manier je Social Media Analysis kunt inzetten bij gedragsveranderingsvraagstukken in het publieke domein. Aan de hand van een overzicht van de meest recente inzichten en een pilotstudie krijg je een overzicht van de mogelijkheden en knelpunten van deze vorm van onderzoek. De workshop wordt verzorgd door Kantar Public en is bedoeld voor rijksoverheidsmedewerkers.
Iedere dag delen miljoenen mensen hun gedachten, ideeën en ervaringen op social media. Deze alsmaar groeiende bron van informatie wordt steeds vaker door overheidsinstanties gebruikt om inzicht te krijgen in de publieke opinie of in sociale gemeenschappen. Ook vanuit de gedragswetenschappen wordt de waarde van deze data steeds meer onderkend. Recente studies hebben social media analysis (SMA) toegepast om inzicht te krijgen in achterliggende drijvers om minder te vliegen, een gepaste reactie te geven op COVID-gerelateerde misinformatie en om het publieke discours rondom plastic vervuiling in kaart te brengen. De uitkomsten van deze studies boden aanknopingspunten voor doelgroepsegmentatie en passende communicatie- en gedragsinterventies. Tegelijkertijd benadrukken de onderzoekers dat het een complexe vorm van onderzoek is waarin beleidsmakers en onderzoekers intensief moeten samenwerken om relevante inzichten te verkrijgen.
De werkgroep Kennisdelen van BIN NL heeft Kantar Public uitgenodigd om samen met gedragsadviseurs de mogelijkheden en knelpunten te verkennen van Social Media Analysis en gedragsbepalers. Tijdens deze workshop ontdek je op welke manier je Social Media Analysis kan inzetten bij gedragsveranderingsvraagstukken in het publieke domein. Aan de hand van een overzicht van de meest recente inzichten en een pilotstudie (waarvoor je een beleidsthema kunt aanmelden) krijg je een overzicht van de mogelijkheden en knelpunten van deze vorm van onderzoek. In het tweede deel van de workshop ga je zelf aan de slag met het vertalen van social media data naar gedragsinzichten.
Praktische informatie
Wanneer: Maandag 21 november, 10:00 uur – 12:00 uur
Locatie: ZZIIN (centraal station Den Haag)
Maximaal aantal deelnemers: 40
Aanmelden? Naar het registratieformulier