Let op: bij aanmelding geef je je op voor beide bijeenkomsten en rekenen we op je aanwezigheid bij beide bijeenkomsten. Het is niet mogelijk slechts één van de bijeenkomsten bij te wonen.
Locatie: Academiezaal, Buitenhof 34, Den Haag
Kosten: Geen
Organisator: Academie voor Overheidscommunicatie i.s.m. de Sociaal-Cultureel Planbureau (SCP)
Aanvangstijd: 13.15 uur inloop, 13.30 uur start van elke bijeenkomst
Eindtijd: 16.00 uur
Kennismiddag tweeluik: Wensdenken helpt burgers niet. Hoe je biases en wensbeelden tegengaat in beleid en communicatie
In het essay ‘Wensdenken helpt burgers niet’ schetst het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) drie valkuilen die kunnen leiden tot een slechte aansluiting van beleid op de leefwereld van mensen. Deze valkuilen zijn vormen van wensdenken die ervoor kunnen zorgen dat de basis van beleid wankel is. Ze schaden de effectiviteit van beleid en daarmee het probleemoplossend vermogen van de overheid. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor het vertrouwen van burgers in de overheid en voor het contact van de overheid met de samenleving.
Communicatieprofessionals hebben een belangrijke rol in de bewustwording en het adresseren van biases en wensdenken. Zowel in hun werk als in het contact met de samenleving als bij het maken van communicatiebeleid en -middelen én in de advisering van beleidscollega’s.
In deze kennismiddagtweeluik komen we twee keer samen met het SCP en leer je welke stappen je kunt nemen om de valkuilen van wensdenken te voorkomen en (communicatie)beleid écht aan te laten sluiten bij de samenleving en dus bij mensen.
Anne Roeters is socioloog en programmaleider ‘beleidsvisies, burgervisies en gedragingen’ bij het Sociaal en Cultureel Planbureau. Ze is een van de auteurs van het essay over wensdenken, waarin de inzichten uit haar onderzoeksprogramma samenkomen.
Wieke Blijleven is onderzoeker bij het SCP en heeft een achtergrond als bestuurskundige. Ze deed de afgelopen jaren onderzoek naar mensbeelden en verantwoordelijkheidsverdelingen in beleid en schreef mee aan het essay.